Jakie są oceny z zachowania w szkole? Przewodnik dla uczniów i rodziców


Jakie są oceny z zachowania w szkole? To pytanie nurtuje wielu uczniów i rodziców, a odpowiedzią jest sześciostopniowa skala, która odzwierciedla postawy młodzieży, ich interakcje w środowisku szkolnym i poza nim. Oceny, takie jak wzorowe czy naganne, są wystawiane przez wychowawców na podstawie solidnych obserwacji, a kryteria ich przyznawania mają kluczowe znaczenie dla rozwoju ucznia. Sprawdź, co dokładnie kryje się za każdą z ocen i jakie czynniki wpływają na ich przyznanie!

Jakie są oceny z zachowania w szkole? Przewodnik dla uczniów i rodziców

Jakie są oceny z zachowania w szkole?

W szkole obowiązuje sześciostopniowa skala ocen z zachowania, odzwierciedlająca postawę ucznia i jego interakcje z otoczeniem. Oceny te, obejmują:

  • wzorowe,
  • bardzo dobre,
  • dobre,
  • poprawne,
  • nieodpowiednie,
  • naganne.

Są one wystawiane przez wychowawcę na podstawie wszechstronnej obserwacji. Nauczyciel bierze pod uwagę nie tylko własne spostrzeżenia, ale również opinie innych pedagogów oraz samoocenę ucznia, co pozwala zbudować pełniejszy i bardziej obiektywny obraz jego postępowania w środowisku szkolnym.

Jakie są zasady wystawiania ocen z zachowania?

Jakie są zasady wystawiania ocen z zachowania?

Oceny z zachowania przyznawane są zgodnie z regulaminem szkoły oraz wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO). Wychowawca klasy, dokonując oceny, opiera się na obserwacjach prowadzonych przez cały rok szkolny, biorąc pod uwagę funkcjonowanie ucznia zarówno w szkole, jak i poza nią. Jednak, to tylko część składowa procesu. Kluczowe znaczenie mają również:

  • opinie innych nauczycieli,
  • samoocena ucznia,
  • informacje przekazywane przez rodziców lub opiekunów prawnych,
  • spostrzeżenia pedagoga szkolnego,
  • spostrzeżenia psychologa.

Podczas wystawiania oceny analizuje się:

  • postawę ucznia wobec obowiązków szkolnych,
  • jego relacje z rówieśnikami i nauczycielami,
  • respektowanie zasad współżycia społecznego i norm etycznych,
  • zaangażowanie w życie szkoły,
  • dbałość o mienie.

Kryteria oceniania z zachowania są przedstawiane uczniom i ich rodzicom na początku każdego roku szkolnego, zapewniając transparentność i jasność oczekiwań.

Jak nauczyciel wystawia ocenę z zachowania?

Wychowawca, przez cały rok szkolny bacznie obserwując ucznia, kształtuje ocenę jego zachowania. Uwzględnia przy tym:

  • postawę w szkole i poza nią,
  • podejście do obowiązków uczniowskich,
  • przestrzeganie obowiązujących zasad,
  • kulturę osobistą,
  • sposób, w jaki buduje relacje z rówieśnikami i nauczycielami.

W praktyce proces ten opiera się nie tylko na bezpośredniej obserwacji wychowawcy. Niezwykle cenne są opinie innych nauczycieli, którzy również mają kontakt z uczniem. Nie bez znaczenia jest także jego własna ocena swojego postępowania. Co więcej, w przypadku, gdy uczeń korzysta ze wsparcia pedagoga lub psychologa szkolnego, ich spostrzeżenia stanowią dodatkowe, ważne źródło informacji, pozwalające na stworzenie kompleksowego i rzetelnego obrazu zachowania ucznia.

Jakie kryteria brane są pod uwagę przy ocenianiu zachowania?

Jakie kryteria brane są pod uwagę przy ocenianiu zachowania?

Ocenianie zachowania ucznia to złożony proces, który uwzględnia szeroki zakres jego funkcjonowania, zarówno w murach szkoły, jak i poza nimi. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co dokładnie wpływa na ocenę zachowania:

  • wywiązywanie się z obowiązków szkolnych: regularna obecność na zajęciach, punktualność i odpowiednie przygotowanie do lekcji świadczą o odpowiedzialności i zaangażowaniu ucznia,
  • przestrzeganie zasad i norm społecznych: wysoka kultura osobista, okazywanie szacunku kolegom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły, a także dbałość o mienie szkolne, to fundament dobrego zachowania,
  • aktywne zaangażowanie w życie szkoły: uczestnictwo w konkursach, olimpiadach czy zawodach sportowych, a także inicjatywy podejmowane na rzecz klasy i szkoły, są bardzo pozytywnie oceniane,
  • postawa wobec nałogów: unikanie palenia papierosów, spożywania alkoholu i zażywania narkotyków jest absolutnie konieczne. Trzymanie się z dala od wszelkich substancji psychoaktywnych to wyraz troski o własne zdrowie i odpowiedzialności,
  • dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo: przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią, właściwe reagowanie w sytuacjach zagrożenia oraz promocja zdrowego stylu życia, świadczą o dojrzałości i odpowiedzialności ucznia,
  • zachowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej: gotowość do pomocy innym uczniom i nauczycielom, uczciwość, sprawiedliwość i odpowiedzialność są bardzo cenione,
  • dbałość o honor i tradycje szkoły: uczestnictwo w uroczystościach szkolnych, godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz oraz szacunek dla jej historii i wartości, buduje pozytywny wizerunek ucznia,
  • dbałość o język polski: wyrażająca się poprawnością językową, unikaniem wulgaryzmów i ogólną kulturą słowa.

Oprócz wymienionych kryteriów, pod uwagę brana jest także postawa moralna i społeczna ucznia, jego strój (wygląd zewnętrzny) oraz reakcja na ewentualne problemy wychowawcze. Wszystkie te aspekty składają się na kompleksową ocenę zachowania danego ucznia.

Jak wygląda skala ocen z zachowania?

W szkołach funkcjonuje sześciostopniowa skala ocen z zachowania, która odzwierciedla funkcjonowanie ucznia zarówno w placówce, jak i poza nią. Ocena ta stanowi cenną wskazówkę dla ucznia i jego rodziny, uwypuklając zarówno mocne strony, jak i obszary wymagające dalszego rozwoju. Przyjrzyjmy się bliżej, co kryje się za poszczególnymi ocenami:

  • ocena wzorowa: uczeń prezentuje nienaganną postawę, sumiennie podchodzi do swoich obowiązków, a jego kultura osobista stoi na bardzo wysokim poziomie. Charakteryzuje go szacunek dla innych oraz aktywne uczestnictwo w życiu szkoły, czyniąc go wzorem do naśladowania,
  • ocena bardzo dobra: świadczy o przestrzeganiu zasad obowiązujących w szkole, aktywnym angażowaniu się w jej życie i wysokiej kulturze osobistej, a także o sumiennym wykonywaniu zadań i poszanowaniu innych,
  • ocena dobra: sygnalizuje generalne przestrzeganie zasad i wywiązywanie się z obowiązków, choć mogą zdarzyć się sporadyczne, drobne potknięcia, które jednak nie rzutują negatywnie na całokształt jego postawy,
  • ocena poprawna: wskazuje na wysiłki ucznia w kierunku poprawy swojego zachowania i dostosowania się do reguł. Wymaga to jednak dalszej pracy i wsparcia zarówno ze strony nauczycieli, jak i rodziców, aby w pełni sprostać oczekiwaniom szkoły,
  • ocena nieodpowiednia: stanowi ostrzeżenie, że uczeń nagminnie łamie zasady, zaniedbuje obowiązki i ma problemy z szanowaniem innych. W takim przypadku niezbędne są ukierunkowane działania wychowawcze, mające na celu zmianę jego postępowania,
  • ocena naganna: najniższa w hierarchii, przyznawana jest za wyjątkowo negatywne zachowanie, lekceważenie obowiązków, brak szacunku dla otoczenia oraz brak chęci poprawy. Wymaga to interwencji dyrekcji i podjęcia zdecydowanych kroków, aby wpłynąć na zmianę postawy ucznia.

Co oznacza oceną wzorową, bardzo dobrą, dobrą, poprawną, nieodpowiednią i naganną?

Oceny z zachowania odzwierciedlają postawę ucznia zarówno w szkole, jak i poza nią, a każda z nich niesie ze sobą konkretny przekaz. Pokazują, jak młody człowiek radzi sobie w środowisku szkolnym i czy respektuje obowiązujące normy.

  • Ocena wzorowa: Reprezentuje najwyższy poziom. Uczeń nie tylko perfekcyjnie wywiązuje się ze swoich powinności, ale również sumiennie przestrzega zasad i z zaangażowaniem uczestniczy w życiu szkoły. Charakteryzuje się inicjatywą, wysoką kulturą osobistą i stanowi pozytywny przykład dla rówieśników – jest po prostu wzorem godnym naśladowania,
  • Ocena bardzo dobra: Wskazuje na ucznia, który solidnie podchodzi do nauki i obowiązków. Zawsze można na nim polegać, jeśli chodzi o przestrzeganie ustalonych reguł i odnoszenie się z szacunkiem do innych. Dodatkowo, chętnie włącza się w szkolne aktywności,
  • Ocena dobra: Oznacza zazwyczaj, że uczeń dobrze radzi sobie z powierzonymi zadaniami i na ogół respektuje zasady. Zdarzają mu się jednak drobne potknięcia,
  • Ocena poprawna: Sugeruje, że uczeń stara się wkładać wysiłek w naukę i przestrzeganie zasad, ale napotyka na trudności. Potrzebuje wsparcia, aby w pełni zintegrować się ze szkolnym życiem i sprostać wymaganiom,
  • Ocena nieodpowiednia: Świadczy o tym, że uczeń nagminnie zaniedbuje swoje obowiązki i łamie regulamin. Jego zachowanie ma negatywny wpływ na otoczenie, co wymaga interwencji ze strony wychowawcy i pedagoga,
  • Ocena naganna: Sygnalizuje poważne problemy. Uczeń rażąco narusza zasady, notorycznie ignoruje swoje zadania i nie wykazuje chęci poprawy. Taka sytuacja wymaga podjęcia zdecydowanych kroków naprawczych.

Co to jest punktowy system oceniania zachowania?

Punktowy system oceniania zachowania to metoda, w której uczniowie otrzymują punkty dodatnie za wzorowe postawy, a tracą je w odpowiedzi na naganne czyny. Na początku każdego etapu nauki, chociażby semestru, każdy uczeń startuje z pewną pulą punktów, która przekłada się na ocenę dobrą lub poprawną. Istnieje wiele sposobów na powiększenie tego kapitału:

  • regularna obecność na lekcjach,
  • punktualność,
  • aktywne uczestnictwo w zajęciach,
  • wspieranie kolegów i koleżanek,
  • angażowanie się w życie szkoły,
  • przestrzeganie ustalonych reguł.

Z drugiej strony, negatywne zachowania, zarówno w szkole, jak i poza nią, skutkują utratą cennych punktów. Lekceważenie poleceń nauczycieli czy inne przewinienia również wpływają na obniżenie stanu konta. Po zakończeniu danego okresu, wszystkie zgromadzone punkty są podliczane, a na ich podstawie, zgodnie z obowiązującym regulaminem, wystawiana jest ocena z zachowania. Zamysłem tego systemu jest wprowadzenie obiektywnego sposobu oceniania oraz zachęcanie uczniów do rozwijania pozytywnych postaw. To klarowne i efektywne narzędzie, które ma wspierać ich rozwój.

Jakie są normy etyczne dotyczące zachowania w szkole?

W naszej społeczności szkolnej kierujemy się szeregiem zasad etycznych, które mają kluczowy wpływ na relacje między uczniami, nauczycielami i wszystkimi pracownikami. Fundamentem tych relacji jest szacunek dla każdego, bez względu na różnice. Uczniowie powinni nie tylko traktować się nawzajem z godnością, lecz także uwzględniać odmienne perspektywy i opinie. Jakakolwiek forma dyskryminacji jest absolutnie niedopuszczalna. Uczciwość to kolejna fundamentalna wartość, co oznacza, że oszukiwanie, kradzieże i plagiaty są surowo zakazane. Odpowiedzialność to zobowiązanie, które spoczywa na każdym z nas. Ponosimy konsekwencje za nasze słowa i czyny. Dbamy o wspólne dobra, szanujemy mienie szkoły i korzystamy z technologii w sposób odpowiedzialny. Nasza szkoła dąży do tego, by uczniowie wspierali się nawzajem i działali w duchu partnerstwa. Promujemy postawy patriotyczne i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. Bezpieczeństwo jest priorytetem. Uczniowie powinni być czujni i reagować, gdy ktoś znajdzie się w niebezpiecznej sytuacji. Przestrzeganie zasad higieny to wyraz dbałości o zdrowie własne i innych. Kultura osobista manifestuje się również w czystości języka i unikaniu wulgaryzmów. Zasady etyczne w szkole to nie tylko zbiór reguł, to fundament, na którym budujemy pozytywną atmosferę, wzajemny szacunek i odpowiedzialność za naszą wspólną przyszłość. To one kształtują nas jako ludzi i obywateli.

Czy zachowanie liczy się do średniej ocen? Wyjaśniamy zasady

W jaki sposób współżycie społeczne wpływa na ocenę z zachowania?

Współżycie społeczne odgrywa kluczową rolę i bezpośrednio przekłada się na ocenę z zachowania, będącą odzwierciedleniem funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym. Ocena ta mówi wiele o jego umiejętności pracy w zespole i relacjach z rówieśnikami oraz nauczycielami. Analizując zachowanie ucznia, bierze się pod uwagę:

  • zdolność efektywnego komunikowania się,
  • rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny,
  • okazywania szacunku innym,
  • przestrzeganie ogólnie przyjętych norm i zasad panujących w szkole.

Uczniowie, którzy aktywnie angażują się w działania prospołeczne, takie jak pomoc kolegom i koleżankom, uczestnictwo w inicjatywach charytatywnych czy troska o wspólne otoczenie, mogą liczyć na pozytywną ocenę. Z drugiej strony, zachowania zakłócające harmonię społeczną, w tym agresja, dyskryminacja, wykluczanie z grupy, rozsiewanie plotek czy używanie wulgarnego języka, skutkują obniżeniem oceny. Dodatkowo, wszelkie skargi dotyczące naruszania zasad współżycia społecznego mogą negatywnie wpłynąć na końcowy wynik. Warto o tym pamiętać każdego dnia, kształtując swoje postawy i relacje z innymi.

Jak problemy wychowawcze mogą wpłynąć na ocenę z zachowania?

Problemy z zachowaniem, takie jak trudności z przestrzeganiem zasad, konflikty z rówieśnikami czy niewłaściwe postępowanie w szkole, negatywnie wpływają na ocenę z zachowania. Agresywne zachowania, nieobecności na zajęciach, notoryczne spóźnienia, brak szacunku okazywany innym, arogancka postawa czy ucieczki z lekcji stanowią wyraźny sygnał istnienia poważniejszych problemów, które bezwzględnie muszą być uwzględnione podczas wystawiania oceny.

Widząc tego rodzaju trudności, szkoła powinna aktywnie wspierać ucznia. Może to realizować poprzez:

  • rozmowy z pedagogiem,
  • rozmowy z psychologiem szkolnym,
  • w razie potrzeby nawet reedukatorem.

Ponadto, terapia indywidualna lub grupowa oraz mediacje stanowią kolejne dostępne formy pomocy. Niezwykle istotna jest także ścisła współpraca z rodzicami lub prawnymi opiekunami ucznia. Ostatecznie, ocena z zachowania powinna odzwierciedlać, czy dany uczeń czyni postępy w procesie rozwiązywania wspomnianych problemów. Jego osobiste zaangażowanie oraz przestrzeganie ustalonych reguł mają zasadnicze znaczenie dla ewentualnej poprawy oceny.

Jakie konsekwencje mogą wynikać z negatywnej oceny z zachowania?

Jakie konsekwencje mogą wynikać z negatywnej oceny z zachowania?

Konsekwencje niskiej oceny z zachowania, takiej jak nieodpowiednia czy naganna, są zróżnicowane i zależą zarówno od rodzaju przewinienia, jak i regulaminu konkretnej placówki. Uczeń musi liczyć się z możliwością:

  • otrzymania upomnienia od wychowawcy,
  • otrzymania upomnienia od dyrektora szkoły.

W najpoważniejszych przypadkach może dojść nawet do:

  • zawieszenia jego praw uczniowskich,
  • usunięcia ze szkoły.

Co więcej, taka ocena często zamyka drogę do reprezentowania szkoły w różnego rodzaju konkursach i zawodach sportowych. Szkoła może również zakazać uczniowi uczestnictwa w wycieczkach oraz imprezach klasowych. Ocena naganna może stać się przeszkodą w uzyskaniu promocji do następnej klasy, a także wpłynąć negatywnie na szansę otrzymania świadectwa z wyróżnieniem. W szczególnie trudnych sytuacjach szkoła kieruje ucznia po pomoc do poradni psychologiczno-pedagogicznej, a rada pedagogiczna aktywnie włącza się w poszukiwanie skutecznych metod wsparcia, mających na celu poprawę jego zachowania.

Jakie są obowiązki wychowawcy w kontekście ocen z zachowania?

Rola wychowawcy klasy jest nieoceniona w procesie kształtowania postaw i oceniania zachowania uczniów. Już na samym początku roku szkolnego, wychowawca przekazuje uczniom oraz ich rodzicom kluczowe informacje dotyczące kryteriów oceniania – to fundament dalszej współpracy. Przez cały rok szkolny, bacznie obserwuje on swoich podopiecznych, prowadząc indywidualne rozmowy, reagując na pojawiające się trudności i oferując wsparcie. W trosce o dobro ucznia, współpracuje również z pedagogiem i psychologiem szkolnym, a także z innymi nauczycielami, starając się zgromadzić jak najszerszy obraz jego sytuacji. Dzięki temu może on dokonać obiektywnej oceny zachowania, uwzględniając nie tylko aktualną postawę, ale także postępy, zaangażowanie i wysiłek włożony w poprawę. Przykładowo, zauważalne starania ucznia w dążeniu do zmiany swojego postępowania powinny być odpowiednio docenione. Na co najmniej dwa tygodnie przed posiedzeniem rady pedagogicznej, wychowawca informuje ucznia i jego rodziców o proponowanej ocenie, dając im możliwość przedstawienia swoich wyjaśnień lub uwag. Rzetelne dokumentowanie wszystkich uwag dotyczących zachowania uczniów jest niezwykle ważne, ponieważ umożliwia to późniejsze uzasadnienie wystawionej oceny. Ostatecznie, ocena zachowania ustalana jest przez wychowawcę na podstawie zebranych informacji, prowadzonych obserwacji i uwzględnienia wszystkich istotnych czynników. Można powiedzieć, że stanowi ona wypadkową wielu elementów składowych.

Jak uczniowie mogą poprawić swoje oceny z zachowania?

Uczniu, jeśli zależy Ci na lepszej ocenie z zachowania, pamiętaj o kilku kluczowych sprawach:

  • trzymaj się obowiązujących w szkole reguł – przychodź regularnie i na czas na lekcje,
  • angażuj się aktywnie w zajęcia – pytaj, dziel się swoimi spostrzeżeniami,
  • nie zapominaj o kulturze osobistej – odnoś się z szacunkiem do nauczycieli, rówieśników i wszystkich pracowników szkoły,
  • bierz czynny udział w życiu klasy i szkoły – angażuj się w różnego rodzaju akcje i inicjatywy,
  • pomagaj innym,
  • unikaj konfliktów, a jeśli już do nich dojdzie, rozwiązuj je spokojnie i konstruktywnie,
  • bądź otwarty na uwagi nauczycieli i staraj się wyciągać wnioski ze swoich błędów,
  • wykazuj inicjatywę, zgłaszaj ciekawe pomysły lub dbaj o to, co znajduje się na terenie szkoły,
  • trzymaj się z dala od osób, które źle na Ciebie wpływają i wystrzegaj się nałogów,
  • nie wahaj się porozmawiać z wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem szkolnym.

Kluczem do sukcesu jest systematyczna praca nad sobą i wytrwałość w dążeniu do pozytywnych zmian. Postaraj się zdobywać plusy za zaangażowanie i unikać minusów za niewłaściwe postępowanie. Przeanalizuj swoją kartę zachowania – to pomoże Ci zobaczyć, co możesz poprawić. Znajdziesz tam zarówno pochwały, jak i uwagi dotyczące Twojego zachowania.

Jakie informacje zawiera karta zachowania ucznia?

Karta zachowania ucznia to istotny dokument, który odzwierciedla jego funkcjonowanie w środowisku szkolnym. Zawiera ona kompleksowy obraz postawy ucznia, jego interakcji z rówieśnikami i nauczycielami oraz postępów w rozwoju społecznym. Co dokładnie kryje się w takim dokumencie?

Przede wszystkim znajdziemy tam:

  • podstawowe dane identyfikacyjne ucznia – imię, nazwisko, klasę oraz rok szkolny,
  • oceny z zachowania, zarówno te cząstkowe, wystawiane na bieżąco, jak i te podsumowujące semestr lub rok szkolny,
  • uwagi od nauczycieli, które stanowią zapiski dotyczące zachowania ucznia w trakcie lekcji oraz podczas przerw (mogą to być zarówno pochwały, jak i uwagi krytyczne),
  • wszelkie nagrody i kary, jakie uczeń otrzymał (informacje o pochwałach za wzorowe zachowanie, osiągnięciach w nauce, a także o ewentualnych konsekwencjach za przewinienia),
  • opisy rozmów z rodzicami lub opiekunami prawnymi, w których zawarte są tematy poruszane podczas spotkań oraz wyciągnięte z nich wnioski,
  • informacje o pomocy udzielanej uczniowi przez pedagoga lub psychologa szkolnego, w tym opis wsparcia, udzielane porady i prowadzone terapie,
  • dokumentowanie postępów ucznia – czy nastąpiła poprawa w jego zachowaniu i ogólnej postawie.

Dla wychowawcy klasy, karta zachowania jest nieocenionym instrumentem. Pozwala mu monitorować rozwój ucznia, identyfikować obszary wymagające interwencji oraz podejmować skuteczne działania wychowawcze, mające na celu wsparcie jego rozwoju i kształtowanie pozytywnych postaw.

Jak można odwołać się od oceny z zachowania?

Uczeń lub jego rodzice mają możliwość zakwestionowania oceny z zachowania, składając pisemne odwołanie do dyrektora szkoły, jeśli uważają, że wystawiona nota narusza zapisy statutu szkolnego, a konkretnie wewnątrzszkolny system oceniania. Statut precyzuje termin na wniesienie odwołania, zazwyczaj jest to tydzień od dnia, w którym uczeń został poinformowany o swojej ocenie. Po wpłynięciu odwołania dyrektor powołuje specjalną komisję, której zadaniem jest dokładne zbadanie sprawy. W jej skład wchodzą:

  • dyrektor,
  • wychowawca klasy,
  • pedagog szkolny,
  • przedstawiciele rady rodziców,
  • przedstawiciele samorządu uczniowskiego, zapewniając obiektywne spojrzenie z różnych perspektyw.

Komisja ta analizuje całą dostępną dokumentację, wysłuchuje argumentów zarówno ucznia (lub jego rodziców), jak i wychowawcy, aby móc podjąć sprawiedliwą i wiążącą decyzję w przedmiotowej kwestii.

Czy ocena z zachowania wpływa na średnią ocen ucznia?

Nie, ocena z zachowania nie jest brana pod uwagę przy obliczaniu średniej ocen ucznia. Średnia ta wyliczana jest wyłącznie na podstawie ocen z poszczególnych przedmiotów, podczas gdy zachowanie stanowi odrębną kwestię. Ocena z zachowania informuje o postawie ucznia w szkole, jego relacjach z rówieśnikami i nauczycielami oraz o przestrzeganiu obowiązujących norm. Mimo że nie wpływa bezpośrednio na średnią, ma istotne znaczenie w innych aspektach. Przykładowo, dobra ocena z zachowania jest jednym z warunków otrzymania świadectwa z wyróżnieniem. Ponadto, jest ona brana pod uwagę przy kwalifikacji do:

  • konkursów,
  • wycieczek szkolnych.

Negatywna ocena z zachowania może mieć poważne konsekwencje, włącznie z brakiem promocji do następnej klasy. Dlatego warto dbać o pozytywną postawę w szkole.


Oceń: Jakie są oceny z zachowania w szkole? Przewodnik dla uczniów i rodziców

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:25