W Krakowie zaprezentowano nową propozycję zasad funkcjonowania Strefy Czystego Transportu (SCT). Nowe regulacje mają na celu poprawę jakości powietrza w mieście, a ich wprowadzenie spotkało się z zainteresowaniem mieszkańców. Konsultacje społeczne, które odbyły się w ostatnich tygodniach, umożliwiły mieszkańcom udział w dyskusji na ten temat. Wszyscy zainteresowani mają możliwość zgłaszania swoich uwag do 8 stycznia 2025 roku.
W ramach nowych zasad SCT, pojazdy osobowe na silnikach benzynowych oraz LPG będą musiały spełniać wymogi dotyczące roku produkcji – minimalnie 2005 lub odpowiadające normie emisji EURO 4. Z kolei dla samochodów z silnikami diesla wprowadzone zostaną bardziej restrykcyjne przepisy, według których pojazdy muszą pochodzić z 2014 roku lub spełniać normę Euro 6. Mieszkańcy Krakowa dostaną jednak pięcioletni okres, w czasie którego ich auta mogą poruszać się po mieście bez ograniczeń, aż do lipca 2030 roku.
Dodatkowo, w propozycji przewidziano możliwość wjazdu do SCT pojazdami, które nie spełniają wyznaczonych wymogów, po uiszczeniu stosownych opłat. Nowe zasady nakładają kary emisyjne – 2,50 zł za godzinę, z opcją zakupu abonamentu, co ma na celu ułatwienie dostępu do Krakowa dla kierowców, którzy nie mogą wymienić swoich aut w najbliższej przyszłości. Obszar SCT niemal obejmie całe miasto, z wyjątkami pozwalającymi na dojazd do szpitali oraz autostradowej obwodnicy.
Proponowane zmiany są odpowiedzią na potrzeby mieszkańców oraz mają za zadanie przyczynienie się do poprawy jakości powietrza w Krakowie, które boryka się z problemem zanieczyszczenia. Konsultacje społeczne są istotnym elementem w procesie tworzenia SCT, pozwalającym na uwzględnienie głosów i opinii mieszkańców. Realizacja tych założeń będzie kluczowa dla przyszłej polityki transportowej w mieście, wpływając na zdrowie i wygodę życia krakowian.
Źródło: Urząd Miasta Kraków
Oceń: Nowa propozycja Strefy Czystego Transportu w Krakowie: zasady i zmiany
Zobacz Także