Rząd podjął decyzję o skierowaniu do Sejmu projektu nowelizacji Ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych, co będzie miało istotny wpływ na jakość powietrza w miastach, w tym w Krakowie. Zgodnie z nowymi propozycjami, każde miasto liczące ponad 100 tys. mieszkańców będzie zobowiązane do stworzenia Strefy Czystego Transportu w przypadku, gdy stężenia dwutlenków azotu przekroczą dopuszczalne normy. Kraków, jako jedno z takich miast, od lat zmaga się z problemem wysokich stężeń NO2, co wymaga podjęcia zdecydowanych działań w tej kwestii.
Warto podkreślić, że stężenie tlenków azotu w Krakowie przekracza średnioroczne normy ustalone na poziomie 40 µg/m³. Z analizy Najwyższej Izby Kontroli wynika, że aż 76% tych tlenków pochodzi z samochodów spalinowych. Oznacza to, że pojazdy te są głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza w mieście. Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu ma na celu ograniczenie emisji spalin, co jest szczególnie istotne dla poprawy jakości życia mieszkańców.
Choć likwidacja kotłów węglowych przyczyniła się do zmniejszenia pyłów zawieszonych oraz benzo(a)pirenów, nie przyniosła znaczącej poprawy w zakresie tlenków azotu. Dlatego kluczowe staje się wprowadzenie skutecznych rozwiązań transportowych, które pozwolą na redukcję emisji spalin. Działania te są niezbędne, aby krakowskie powietrze stało się zdrowsze dla mieszkańców i bardziej przyjazne dla środowiska.
Źródło: Urząd Miasta Kraków
Oceń: Nowe regulacje dotyczące jakości powietrza w Krakowie
Zobacz Także